Koreografen Ohad Naharin återvänder till ”Three”, som han skapade för Batsheva Dance Company 2005 – ett centralt verk som Benjamin Millepied en gång beskrev som ett av de mest betydande verken som framförts under alla hans år som chef för Paris Opera Ballet.

Three är en triptyk som består av tre delar: Bellus, Humus och Sekus. Den tredelade teologiska strukturen antyder ett återvändande till en tidigare, naknare och mer vardaglig grund för dans. Virtuositet ersätts med de enkla rörelserna, av rytm och samstämmighet. De tre sektionerna vävs samman och väger lika mellan de tomma utrymmena och tystnaderna. Mellan pauserna, kroppen, musiken och rörelsen.

Naharins rörelsespråk hörsammar dansens två centrala krafter: gravitation och förgänglighet. I Three tar Naharin på sig den grundläggande ”bruksmanualen” för koreografi, och flyttar fokus mot det till synes enkla ramverket; antalet dansare, komposition, ljus och musik. Han påminner oss om att kopplingen mellan alla dessa tillsammans i tid och rum, faktiskt är de element som skapar magin i ett live-ögonblick.

Three presenterar dans som inte är rädd för att bli avslöjad och att avslöja, som inte ber om ursäkt för dess bräcklighet, mänsklighet och överdrift. En sällsynt inblick i Naharins vidsträckta dansvärld.

Föreställningen innehåller nakenhet.