William Shakespeares klassiska pjäs
läst med med normkreativa ögon i coronapandemins tidevarv.

Att vara prins är inte lätt. Särskilt om man inte vill vara en. Och än värre om familjen avgör ens egna livsval. Hamlet kommer hem från studierna för att vara med på sin pappas, den danske kungens, begravning och finner mamma drottningen gift med den nya kungen. När den döde återvänder som vålnad och berättar hur det hela gått till sänds sonen på en ny livsväg. Hamlet tvingas tjuvkoppla det sociala system som håller honom fången och dundrar i självdiagnostiserad galenskap fram genom denna nya danska värld.


I Teater Dictats queera läsning är pjäsen full av modersarketyper: Köttmodern, styvmodern, svärmodern och den frånvarande spökmodern – alla vill de något med sonen och hans liv. Denna pjäsernas pjäs, är teater i teatern. Vad passar bättre efter pandemins kalla restriktioner än att vi alla tar plats på klassiska Varbergs teaters scen, med ett begränsat antal platser, och deltar i sensommarens scenkonsthändelse. Hamlets öde är allas vårt öde, vi som söker vår livsväg. Ska vi vara, eller ska vi inte vara?

På scen Peter Armitstead Åström,
Hans Brorson & Linus Nilsson
Text William Shakespeare
Översättning C A Hagberg

Bearbetning Johan Svensson

Dramaturg Matthew Short

Producent Andreas Luukinen
Koncept & regi Johan Svensson