LTTR är namnet på ett queerfeministiskt konstnärskollektiv med hjärtat i New York. I början på 2000-talet bedrev gruppen ett ambitiöst redaktörsarbete och kunskapsinsamlande som bl a resulterade i en serie performancer, uppläsningar och en årlig tidskrift. Tidskriften, som kan beskrivas som å ena sidan ett konstverk och å andra sidan en politisk händelse, antog för varje nummer en ny skepnad – t ex spiralblock med guldinskription, manillakuvert och LP-omslag. LTTR skapade ständigt nya dialoger och utmanade givna former, även sina egna. Förkortningen LTTR befann sig i ständig rörelse och kom under åren att betyda allt från Lesbians To The Rescue, Listen Translate Translate Record, Lesbians Tend To Read till Lacan Teaches To Repeat. På Tensta konsthall visas och aktiveras nu LTTRs normbrytande, lekfulla och viktiga arbete. LTTR består av Ginger Brooks Takahashi, K8 Hardy, Ulrike Müller och Emily Roysdon. 


I utställningen Here We LTTR: 2002–2008 presenteras gruppens fem tidskriftsnummer samt fotografier och annan dokumentation från den scen och rörelse som LTTR uppstod ur. En serie personliga visningar av utställningen görs av lokala och internationella gäster med koppling till LTTR, queer konst, aktivism och forskning. Bland de inbjudna visarna finns konstnärerna Allison Smith och Matts Leiderstam, skribenten och asylrättsaktivisten Trifa Shakely samt forskarna Ulla Manns och teoretikern och författaren Paul B. Preciado.

Den atmosfäriska installationen som LTTR utformat i samarbete med arkitekten Sara Brolund de Carvalho innehåller även videoverk som visades när nya nummer släpptes samt dokumentation från bl a performancekvällar.

Emily Roysdon, konstnär, professor på Konstfack och en av tidskriftens fyra redaktörer, skriver i förordet till första tidskriftsnumret: ”vi är här för att rekonstruera ett nytt team under ett gammalt hot. för att bejaka vår historiska födelse som feminister och röra oss med de briljanta kroppar, språk, identiteter och konst som skapats under denna långa resa. men den lesbiska som jag talar om, han är lika mångtydig i naturen som han är i poesin, och överallt, om igen, dyker hon upp.

I Roysdons poetiska förord uppstår queera identiteter i språket. Den lesbiska kan dyka upp över allt och om igen. Ett gränsöverskridande tilltal som är utmärkande för queerfeminismen, en feministisk inriktning som inte enkelt låter sig definieras. Queera strategier handlar ofta om att just kritisera definitioner och motsäga sig kategorier som man och kvinna. Att insistera på identitet och begär som pågående processer, ett blivande, är ett förhållningssätt som många queerfeminister sympatiserar med. På liknande vis är det inte heller ”varandet” utan ”görandet” som präglar LTTRs arbete: att sätta igång och sätta på spel, förskjuta meningars betydelser och aktivera den läsande kroppen.

På många sätt är LTTR resultatet av en gemensam kraftansträngning och en gör-det-själv-anda. Gruppens fyra redaktörer arbetade under dygnets alla timmar och utan omgärdande ekonomiska skyddsnät för att, tillsammans med konstnärer, formgivare och teoretiker i sin närhet, få tidskriften att gå ihop, tryckas och spridas.